Maria Primachenkon designperintö

Viime kuussa kohistiin siitä että Marimekon suunnittelija Kristiina Isola olisi inspiroitunut liian voimakkaasti ukrainalaisen kansantaiteilijan Maria Primachenkon töistä omassa suunnittelutyössään.

Tämän asian pitäisi nyt olla kunnossa Marimekon ostettua oikeudet kyseiseen työhön. Mutta voimmeko oikeastaan syyttää Kristiina Isolaa satuuneesta? Jos katsoo Primachenkon muita töitä huomaa nimittäin että koko suomen designkenttä tuntuisi saaneen vaikutteita tämän mainion ukrainalaisen tuotannosta?

flax-blooms-a-bride-goes-to-her-groom-1983angrybirds

1. Pellava kukkii, morsian menee sulhasensa luokse, 1983
Tämän taulun yläosaan Primachenko on maalannut ukrainalaisia jänkäkurppia jotka ovat sikäläisten maanviljelijöiden epäsuosiossa aivan erityisen kiukkuisuutensa takia. Me täällä Kasper Diem -blogissa näemme niissä suuria yhtäläisyyksiä Suomen peliteollisuuden kärkivientihankkeen kanssa.

taras-hryhorovych-shevchenko-arrives-from-his-exile-to-flowering-ukraine-1968_blcok.jpg

2. Taras Hryhorovich Shevchenko saapuu maanpaostaan kukkivaan Ukrainaan, 1968
Tarinan mukaan legendaarinen Shevchenko tarvitsi aivan erityisen valon saapuessaan pitkän maanpakonsa jälkeen kotiin Ukrainaan – koska tämä tapahtui yöllä – ja loi sellaisen kahdesta Valkovenäläisestä lasikimpaleesta. Me täällä Kasper Diem -blogissa emme voi kuin pyöritellä silmiämme.

SeagullsInTheBoat1965(plup)

3. Lokit veneessä, 1965
Primachenkon värien käyttö on ilmiömäistä, mutta vesilintujen anatomiasta hän ei näköjään tiennyt yhtikäs mitään. Sen sijaan taulun ylöosan ukrainalainen muovinen vesileili on meistä mielenkiintoinen. Erittäin mielenkiintoinen.

Joten mitä tästä opimme? Syytöksiä on helppo tehdä, mutta pitää muistaa että kaikki on loppujen lopuksi lainaa. Ja nimenomaan Maria Primachenkolta.

Avainsanat: ,

Jätä kommentti